miercuri, 12 martie 2008

Pila aluminiu-aer după o noapte de funcţionare

Am construit cea de-a doua pilă aluminiu-aer. De această dată am folosit cărbunele activ dintr-un absorbant de mirosuri pentru frigidere, am verificat ca granulele să aibă o rezistenţă electrică de ordinul ohmilor sau cel mult a zecilor de ohmi. Experienţa precedentă, cu cărbune medical MEDOCARB, n-a reuşit deoarece pastilele nu conduceau curentul electric.


Într-o cutie de plastic de la un film foto am aşezat una peste alta trei celule, fiecare formată dintr-un monedă de 500 lei din aluminiu, un disc de sugativă îmbibat cu saramură concentrată (soluţia nu trebuie să fie în exces, ci doar să umezească hârtia) şi un strat de cărbune activ. Bateria a fost presată un pic cu o menghină de mână.

Pila a generat 2,4 V fără sarcină, adică circa 0,8 V pe element (tensiune măsurată separat pe fiecare celulă). Când am legat la borne o diodă luminescentă LED roşie (cu catodul la discul de aluminiu), ea a început să lumineze puternic, iar tensiunea a scăzut la 2 V. Azi-dimineaţă, după 12 ore de funcţionare, tensiunea furnizată a scăzut la 1,75 V, iar LED-ul lumina în continuare, dar ceva mai slab.

Constructorul amator va găsi instrucţiuni detaliate pe situl cercului de modelism-robotică de la Palatul Copiilor din Piteşti, îndrumător profesor Dan Slăvilă:
http://www.gigahertz.lx.ro/Lucrari/sursa_files/sursa.doc
De asemenea, va fi foarte util să citească comentariile de la articolul „Electricitate din aluminiu şi aer”, postat pe acest blog.

Niciun comentariu: