luni, 16 martie 2015

Lumină fără fir

.
Am găsit schema de alimentare fără fir a unui LED pe canalul „Ludic Science” de pe Youtube.



Cum n-am avut un tranzistor 2N2222 (tranzistor de comutaţie, medie putere), am folosit întâi un 13003 recuperat dintr-un bec ecologic, dar montajul n-a intrat în oscilaţie. Introducerea unei rezistenţe de polarizare între baza tranzistorului şi bobină n-a produs nici un efect.

Am încercat şi cu un 13002 şi, spre norocul meu, am cuplat un miliampermetru între baterie şi oscilator, moment în care emiţătorul şi-a dat drumul. Când am decuplat aparatul de măsură, oscilaţiile au încetat. Mi-am dat seama că pe circuitul de emitor trebuie să intercalez o rezistenţă de valoare mică, s-a potrivit una de 22 ohmi. Căderea de tensiune pe rezistenţa adăugată a fost de 880 mV, deci a rezultat un curent de 40 mA. Pentru această valoare, a devenit evident că se poate folosi şi un tranzistor npn din seria BC, care suportă un curent de colector de până la 50 mA.

Deci, schema definitivă a montajului este:




Am introdus emiţătorul într-o cutie de bandă izolatoare prevăzută cu cele două borne de conectare la o baterie R6 (AA) şi am lipit bobina de fund. Iată aici fotografia montajului.


Am întors cutia, plasticul e destul de subţire pentru a permite transferul de energie. Am construit şi un alt receptor, bobinat cu un diametru de 30 mm, cu un LED de altă culoare. Iată aici două receptoare concentrice în plină activitate:


Pentru o tensiune a LED-ului receptor de 3,5 V şi un curent de 10 mA, rezultă un randament de 58% transmitere a energiei. (Un transformator cu un miez feromagnetic transmite 95%.)
.

Niciun comentariu: